Onderwijs

Op school vroegtijdig geprikkeld worden met techniek, er plezier aan beleven en het vak omarmen is belangrijk voor de toekomst!

Exhibits.nl in het onderwijs
Leren en ontdekken van nieuwe vaardigheden
Exhibits.nl in het onderwijs

De avontuurlijke reis voor het leren en ontdekken van nieuwe vaardigheden. Je verdiepen in de wereld om je heen, de wetenschap, technologie, biologie en nog veel meer vakgebieden!

Je gaat naar school om te leren, maar het is meer dan alleen het volgen van lessen. Het is ook de plek waar je nieuwe vrienden ontmoet, waar je samen speelt en ontdekt. Onderwijs helpt je om te groeien, niet alleen in kennis, maar ook als persoon. Het geeft je de vaardigheden om je dromen waar te maken en de wereld te verkennen.

Techniek en wetenschap in het primair en voortgezet onderwijs

Exhibits.nl in het onderwijs

Met Exhibits.nl maken jongeren kennis met natuurkundige fenomenen en technieken, waardoor ze worden geïnspireerd en geënthousiasmeerd om een bewuste keuze te maken voor mogelijk een (technische) vervolgopleiding. Wat is er nou leuker dan spelenderwijs te leren over bijvoorbeeld aerodynamica, elektriciteit, zwaartekracht of zonne-energie?

Onze exhibits zijn gericht op onderzoeksvragen die beginnen met ‘waarom’. Dat is een bewuste keuze, omdat het woord ‘waarom’ je aan het denken zet, je nieuwsgierigheid aanwakkert en het onderzoekend vermogen aanspreekt. Bij elke exhibit zijn diverse onderzoeksvragen te stellen gericht op voorbeelden uit het dagelijks leven en passend bij de bestaande lesstof in het onderwijs.

Graag zijn wij de schakel tussen de (techniek)docent én de bestaande lesstof. Wij willen samenwerken met het onderwijs aan mooie (interactieve) toepassingen. Om samen ervoor te zorgen dat kinderen vroegtijdig kennismaken met wetenschap en techniek, er plezier aan beleven en het vak omarmen voor de toekomst.

Primair en voortgezet onderwijs (PO & VO)

Vroegtijdig geprikkeld worden met techniek is belangrijk. De natuurlijke interesse van kinderen voor onderzoeken en ontwerpen verdwijnt als ze daar niet al in het primair en voortgezet onderwijs op een positieve manier mee in aanraking komen.

Uit onderzoek is gebleken dat kinderen in de leeftijd van tien tot twaalf jaar denken dat wetenschap moeilijk is, saai en iets voor ‘nerds’. En het werken in de techniek zien ze als ‘vies’. Op deze leeftijd naderen ze het einde van het basisonderwijs en mogen ze zich gaan richten op het voortgezet onderwijs. Kinderen sluiten op dit moment al bepaalde beroepsprofielen uit op basis van interesse.

Om techniek en wetenschap als positieve keuze te laten gelden, is het erg belangrijk kinderen op een laagdrempelige en creatieve manier door hun hele onderwijsperiode heen kennis te laten maken met wetenschap en techniek. Plezier eraan beleven zorgt voor een positieve herinnering dat het ontdekken van talent extra versterkt. Hierdoor zullen zij op latere leeftijd een weloverwogen beslissing maken voor de mogelijke keuze voor wetenschap en techniek in plaats van deze bij voorbaat uit te sluiten.